Momu
EN NL
(c) Photo: Ronald Stoops

fairy tales
Walter Van Beirendonck H/W 2006-07
Stop Terrorising Our World
Dazed & Confused, Augustus 2010 'The Joy of Six',
Foto: Scott Trindle, Styling: Robbie Spencer

Actions/Reactions focust op de controversiële thema’s en de maatschappelijke en sociale statements in Van Beirendoncks oeuvre. In Walters wereld mag mode dan wel fun zijn, hij laat niet na zijn publiek zo nu en dan een geweten te schoppen. De manier waarop hij dat doet, vergelijkt hij graag met de fantasierijke wijze waarop in sommige delen van West-Afrika wordt omgegaan met tragische gebeurtenissen als de dood, bijvoorbeeld door de doden te begraven in kisten in de vorm van een auto, ui of andere fantasiefiguren.

Van Beirendonck snijdt thema’s aan zoals aids, het boerka-debat, massaconsumptie, ecologie en kapitalisme. Ook hier vindt hij gelijkgestemde zielen binnen de kunstwereld: Ai WeiWei, de Chapman Brothers en Grayson Perry.

De collectie Stop Terrorizing Our World (S.T.O.W.) (herfst-winter 2006–07) is wellicht Van Beirendoncks meest maatschappelijk geëngageerde: “Ik heb personages gecreëerd op de rug van de modellen. Zij vertegenwoordigen in mijn optiek de hoofdrolspelers die belangrijk zijn in onze hedendaagse wereld. Bijvoorbeeld de Exterminator, met alle ziekten die in de wereld rondwaren, zoals aids, overbevolking, koorts... en Mr. Greedy, die stond voor Amerika en de fastfoodbranche, de presidenten Bush en Reagan en het vechten en de oorlog; we hadden Miss Amazon, die deels een mooie vrouw was (we gebruikten Madonna als symbool) en deels een lichaam in ontbinding met naakte botten, dat wel nog steeds designerjuwelen droeg. De Rainbow Man, dat was ik: ik geloof nog altijd in regenbogen.” Hoe gruwelijk of moeilijk de problematiek ook is, Van Beirendoncks boodschap is in wezen altijd positief, met een sterk geloof in vooruitgang en verandering. De S.T.O.W.-show toonde die verandering letterlijk, door de omkeerbare kleding. De modellen betraden de catwalk in donkere pakken met slogans over diverse problemen. Halverwege kleedden ze zich uit en werd de kleding omgekeerd weer aangetrokken, ditmaal met afbeeldingen van de hierboven vermelde personages op de rug. Ook de make-up veranderde. Tijdens het omkleden toverden de modellen kleurrijke confetti uit hun schoenen, die werd uitgesmeerd op hun glanzende gezicht.

In dit laatste thema komen ook onderwerpen als censuur en maatschappelijk opgelegde denkbeelden over bijvoorbeeld gender aan bod. In de collectie Gender? worden elementen uit de vrouwengarderobe geïntroduceerd in een mannencollectie en gepresenteerd op frêle, androgyne jongens. In Sexclown vertrok Van Beirendonck vanuit een virtuele wereld, zoals bijvoorbeeld Second Life. Daar hebben de gebruikers de kans om hun uiterlijk vorm te geven en zich een volledig nieuwe identiteit aan te meten via een avatar. In Van Beirendoncks Sexclown-wereld dragen mannen korsetten, bh’s en boerka’s in tricot, vermengd met smelementen en hoofddeksels uit papier maché met falussen, geïnspireerd op Bozomarionetten uit Mali.